تاریخ : شنبه 14 اسفند 1395
کد 10646
منبع : تسنیم مشاهده خبر در سایت منبع

دانش آشتیانی:

معماری مدارس شیوه سنتی تدریس را ترویج می‌دهد/ برخی روستاها یک مدرسه امن هم ندارند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طراحی مدارس شیوه روش‌های سنتی تدریس و خطابه را ترویج می‌کند، گفت: در برخی روستاها هیچ مدرسه ایمنی نداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فخرالدین دانش آشتیانی در همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی با اشاره به فضای مدارس اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سند تحول بنیادین مسله تربیت است. این موضوع به عنوان فعالیت جنبی و خارج از فعالیت‌های درسی و آموزشی مدنظر است اما پرورش و آموزش در کنار هم معنای تربیت را دارند.

وی افزود: باید مدرسه‌ای را بسازیم و شرایطی را فراهم کنیم که مدرسه به «مدرسه زندگی» تبدیل شود و دانش آموزان و معلمان در این محیط زندگی کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فضای مدرسه و فعالیت‌های آن باید شاد و لذت‌بخش باشد اگر او از این محیط گریزان باشد و به سلامتش لطمه بزند، مدرسه زندگی را نخواهیم داشت بنابراین محیط مدرسه باید دانش‌آموز را جذب و نشاط و شادابی را در او ایجاد کند.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: ابعاد کلاس درس در تربیت و یادگیری نقش کلیدی دارد و در جذب دانش آموز تاثیرگذار است حتی راهروهای مدارس نیز مهم هستند و امروزه فضای خوبی را در این مقوله شاهد نیستیم بنابراین در تقسیم‌بندی‌ها باید از ساخت راهروهای طولانی و بلند پرهیز کرد.

وی گفت: اگر طراحی کلاس درس به گونه‌ای باشد که صندلی دانش آموزان پشت سر هم و میزمعلم در جلوی کلاس باشد روش خطابه و روش سنتی آموزش را دیکته می کنیم امیدواریم روزی برسد تعداد دانش اموزان در کلاس درس اندک باشد و سیستم‌های آموزشی جدید را در مدارس اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مشارکت فعال دانش‌آموزان در کلاس درس چیدمان صندلی ها بسیار مهم است و باید به شکل دایره و گروهی باشد در چنین فضایی روش تدریس معلم نیز تغییر می کند و مشارکت را شاهد خواهیم بود.

دانش آشتیانی عنوان کرد: حتی می‌توانیم از فضای راهروی مدارس استفاده بهتری داشته باشیم این فضا نباید خیلی بلند باشد و نمای زشتی را در این فضا شاهد هستیم و در برخی مدارس با طراحی‌هایی حتی در راهروها نیز محیط شادی را برای دانش آموزان فراهم کرده‌اند.

وی بیان کرد: معماران به نظام‌های آموزشی جدید توجه داشته باشند و فضا را متناسب با آن طراحی کنند. هنوز سیستم آموزش سنتی بر طراحی فضا تاثیرگذار است. در نظام‌های آموزشی جدید یادگیری از یکدیگر بسیار مهم است و طراحی مدارس به این موضوع توجه دارند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تعداد فضاهای مورد نیاز برای مدارس بسیار زیاد است و تعداد قابل توجهی از کلاس‌های درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند و اگر بخواهیم در کوتاه مدت مسئله ایمن سازی مدارس را تامین و کمبودهای فضای آموزشی را رفع کنیم با دو موضوع منابع مالی و مدت ساخت مواجهیم.

دانش آشتیانی بیان کرد: علاوه بر تلاش برای تامین منابع مالی نیازمند مشارکت مردم در ساخت مدارس هستیم و مردم در مناطق محروم به خوبی وارد ساخت مدارس شدند و حتی اگر به تنهایی امکان ساخت مدرسه را ندارند در این رابطه مشارکت کنند تا دانش‌آموزان مناطق محروم فضای ایمن داشته باشند در برخی روستاها هیچ فضای ایمن و مناسبی را برای دانش آموزان نداریم و فضای موجود نیز در حال تخریب است.

وی ادامه داد: باید به سمت مدارس سبز برویم و در مصالحی که استفاده می‌کنیم محیط زیست و مصرف انرژی مدنظر باشد.

انتهای پیام/

  • تایید شده
  • در 1395/12/14
  • ساعت 10:6