تاریخ : سه شنبه 17 مهر 1397
کد 44621
منبع : فارس نیوز مشاهده خبر در سایت منبع

جانشین فرمانده ناجا:

کنترل مکانیزه و هوشمند رفتار رانندگان/ قوانین برای رانندگان پرخطر بازدارنده‌تر شود

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا در مراسم افتتاح طرح ارتقاء سلامت رانندگان در مقر پلیس راهور ناجا، اظهار داشت:یکی از رویکردهای ناجا کنترل مکانیزه و هوشمند رفتار رانندگان است.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد:‌در این راستا استفاده از تجهیزات و امکانات نوین مثل سیستم‌های جدید تست الکل و مواد مخدر می‌تواند با توجه به انبوه سفر و تعداد زیاد خودروها مثمر ثمر شاید چرا که کنترل دستی دیگر کارساز نیست.

سردار مومنی تاکید کرد: قانون باید به روزتر و بازدارنده‌تر شود به خصوص در حوزه رفتار پرخطر.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به برخی جرائم در کشورهای دیگر پرداخت و گفت:رانندگی بعد از استعمال مواد مخدر یا الکل در برخی کشورها جریمه 6 هزار دلاری دارد؛ جریمه‌ای که از متوسط حقوق در آن کشو بالاتر است. همچنین اگر چنین فردی تصادف کند 20 هزار دلار جریمه شده و یک سال زندان می‌رود.

جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد:‌درست است که در ایران نیز بالاترین میزان جریمه برای مواد مخدر و الکل است اما باز جای دارد که این جرائم بازدارنده‌تر شود.

سردار مومنی در ادامه سخنان خود به تصادفات جاده ای پرداخت و گفت: با وجود افزایش خودروها و تعداد سفر، تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در سال 84 از 28 هزار نفر به حدود 16 هزار نفر در سال 96 کاهش پیدا کرد.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: شاید تصور جامعه این باشد که ایران در تصادفات رانندگی در جاده‌ها جزو رتبه‌های بالا قرار داشته باشد، دهه‌های قبل اینچنین بوده اما اکنون حوادث جاده‌ای  و وضعیت کشته‌های تصادفات در ایران از میانگین دنیا پایین‌تر است.

این مقام ارشد ناجا چند مولفه را درکاهش تصادفات ، اساسی دانست و افزود: قوانین و مقررات یکی از مولفه‌هاست که در تمامی جهات نقش دارد؛ البته در سال 89 با تغییر قانون، رویکردهای خوبی در قانون جدید گنجانده شد.

وی تاکید کرد:قانون برای عموم مردم باید تسهیل‌کننده و برای قانون‌شکنان باید بازدارنده باشد.

جانشین فرمانده ناجا، یکی از رویکردهای مهم دیگر که منجر به تغییر رفتار شد، کنترل مکانیزه دانست و اعلام کرد: استفاده از سخت‌افزارهایی که کنترل را سریع‌تر،‌ دقیق‌تر و با صحت عمل بیشتر می‌کند در این امر موثر بود، هر چند تعداد دوربینهای نصب شده زیاد است اما در آغاز راه هستیم، کنترل هوشمند منجر به تغییر رفتار می‌شود به طور مثال در مکانهایی که کنترل مکانیزه است کسی از جاده خاکی عبور نمی‌کند اما در جایی که کنترل نباشد بعضاً شاهد تغییر رفتار هستیم، یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم، کنترل مکانیزه است که خود رفتار ترافیکی را اصلاح می‌کند.

انتهای پیام/

  • تایید شده
  • در 1397/07/17
  • ساعت 10:9