تاریخ : دوشنبه 11 آذر 1398
کد 45038
منبع : تسنیم مشاهده خبر در سایت منبع

روایت تسنیم از مشکلات بیماران در کردستان؛ حال ناخوش نوبت‌دهی در درمانگاه‌های دولتی

بیماران استان برای مراجعه به یک پزشک متخصص و فوق‌متخصص در درمانگاه‌های دولتی کردستان باید پروسه و هزینه زیادی پرداخت کرده و از اجرای سیستم ناقص نوبت‌دهی اینترنتی در کردستان گله‌مندند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، چند سالی‌ست سامانه یکپارچه نوبت‌دهی اینترنتی به‌منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایتمندی بیماران در بیمارستان‌های دولتی تابعه استان راه‌اندازی شده اما بیماران برای مراجعه و رسیدن به نوبت یک پزشک متخصص و فوق‌متخصص در درمانگاه‌های دولتی کردستان باید پروسه و هزینه زیادی پرداخت کنند!

از آنجا که درمانگاه‌های بیمارستان به‌عنوان بازوی مهم خدماتی در بهره‌گیری بهتر بیماران از خدمات درمانی محسوب  و کاهش تعداد افراد بستری در بخش‌های بیمارستانی را در پی داشته و از سویی دیگر نیز با هزینه کمتر خدمات تخصصی به بیماران ارائه می‌کند، این درمانگاه‌ها نیز به سیستم سامانه یکپارچه نوبت‌دهی الکترونیکی مجهز شد. طرحی که «افزایش کیفیت خدمات درمانگاهی» را دنبال می‌کرد و تا حدودی توانست از ازدحام بیماران در مراکز درمانی کم کند اما نبود زیرساخت‌های مناسب مبتنی بر بستر و کمبود پزشکان متخصص سبب نارضایتی شهروندان شده است.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی مردم را علاف کرده است

کاوه مسعودی، یکی از شهروندان سنندجی درباره مشکلات نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان در این شهر با ابراز گله‌مندی از بی‌توجهی متولیان اظهار کرد: چند روزی درگیر نوبت‌دهی اینترنتی هستم اما متأسفانه امروز هم که برای نوبت خود مراجعه کرده، هر بار یک ساعتی را اعلام می‌کنند، این طرح تنها علافی برای مردم به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه نوبت‌دهی اینترنتی برای افراد میان سال و بی‌سواد مشکلات زیادی ایجاد کرده است، افزود: آنها مجبوراً پس از مراجعه به کافی‌نت‌های سطح شهر و پرداخت هزینه‌های بسیار، با مشکلاتی همچون نبود دسترسی به اینترنت و اتلاف وقت و زمان مواجه می‌شوند.

این شهروند سنندجی گفت: سؤال اینجاست اگر مسئولان به فکر آسایش مردم‌ند چراکه خود مردم نمی‌توانند با تلفن‌همراه و اینترنت شخصی خود، نوبت پزشکان را گرفته اما در کافی‌نت‌ها به راحتی این کار انجام می‌شود؟!

وی بیان کرد: شخصاً بارها از طریق تلفن‌همراه و اینترنت خانگی برای نوبت‌گیری پزشک اقدام کرده اما موفق نشده‌ و با مراجعه به کافی‌نت و پرداخت 10 هزار تومان، بدون هیچ مشکلی نوبت‌دهی پزشکان انجام می‌شود.

برای گرفتن یک نوبت دکتر باید کلی هزینه به کافی‌نت پرداخت کرد

محمد امجدی شهروند دیگر سنندجی نیز که در سالن درمانگاه منتظر نوبت خود بود، در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: از شهرستان آمده‌ام، چند ساعتی‌ست که در صف نوبت‌دهی انتظار می‌کشم، این شیوه شماره‌گیری برای خود شهروندان سنندج، احتمالاً آسان‌تر باشد اما برای ما شهرستانی‌ها با طی کردن چندی کیلومتر راه، بسیار سخت و طاقت‌فرساست؛ مسئولان تدبیری بیندیشند.

وی افزود: روستاییان نیز در نوبت‌دهی اینترنتی قطعاً با مشکلاتی مواجه هستند چراکه اکثر روستاهای استان کردستان به اینترنت دسترسی نداشته و برای گرفتن یک نوبت دکتر باید کلی وقت و هزینه به کافی‌نت پرداخت کنند.

سیستم نوبت‌دهی پزشکان تنها  برای افراد خاص و آشناهای مسئولان است

زهرا احمدی یکی دیگر از بانوان سنندجی بیان کرد: ما به دسترسی اینترنت و نحوه استفاده نوبت‌دهی به خوبی آگاهی و اشرافیت کامل داریم اما متأسفانه برای مراجعه به پزشک مورد نظر، نوبت‌دهی امکان‌پذیر نیست چراکه در مدت 30 ثانیه نوبت‌ها در سایت پر می‌شود.

وی با بیان اینکه بارها برای یک بیمار بدحال و سونوگرافی اورژانسی، ما را به مکان دیگری مانند کلینک ویژه ارجاع و در نهایت به مطب شخصی پزشکان مراجعه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: نوبت‌دهی پزشکان در درمانگاه‌های دولتی و برخی از کافی‌نت‌ها، با پارتی‌بازی و برای افراد خاص و آشناهای خودشان است.

رضایت خوبی از سیستم نوبت‌دهی پزشکان دارم

یکی دیگر از شهروندان سنندجی که رضایت خوبی از سیستم نوبت‌دهی پزشکان داشت، می‌گوید: در اکثر موارد برای نوبت‌دهی پزشکان 80 درصد با مشکل جدی مواجه نشده‌ام، مگر در موارد محدود مانند نوبت پزشکان قلب و عروق که غیر ممکن هم نبوده و با کمی تلاش توانسته‌ام موفق شوم.        

محمد سالار شادمان، مدیر فنی نوبت‌دهی اینترنتی و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این‌باره می‌گوید: بالاترین سهمیه نوبت‌دهی براساس فرمول و دستور‌العمل وزارتخانه، به نوبت‌دهی‌های اینترنتی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه حدود 10 تا 15 درصد از این نوبت‌دهی‌ها به بیماران خاص، مادران باردار و افراد شهرستانی اختصاص یافته، افزود: اولویت اصلی و بالاترین سهمیه به نوبت‌دهی‌های اینترنی‌ست اما درصدی نیز برای افرادهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، در نظر گرفته شده است.

صف بیماران برای رسیدن به پزشکان!

مدیر فنی نوبت‌دهی اینترنتی و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: بسیاری از شهروندان با تماس‌های مکرر خود، خواستار تعرفه‌ای مناسب برای کافی‌نت‌های سطح شهر هستند اما ما هیچ گونه دخالتی در حوزه کافی‌نت‌ها نداشته و طراحی سامانه نیز به هیچ عنوان فقط مختص به کافی‌نت‌ها نیست و تمام مردم می‌توانند با استفاده از تلفن‌همراه، کامپیوتر و تبلت شخصی به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند!

وی به چند مورد تخلف نوبت‌دهی اینترنی که دانشگاه علوم پزشکی به آن ورود پیدا کرد، اشاره کرد و ادامه داد: پس از اعلام و گزارش مردم از تخلفات انجام‌شده در برخی از کافی‌نت‌های سطح شهر، واحد حقوقی و حراست دانشگاه علوم پزشکی با همکاری پلیس سریعاً ورود و برخود قانونی و قضایی انجام و اکنون چند پرونده در دادگاه در حال پیگیری است.

مدیر فنی نوبت‌دهی اینترنتی و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان عنوان کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان، به‌دلیل محدودیت «IP» در هر «IP» دو نوبت بیشتر گرفته نمی‌شود و نوبت‌هایی که کمتر از 35 ثانیه انجام شده، از دیدگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان کاربر انسانی نیست بلکه از طریق رباط بوده و قطعاً این موارد، پس داده خواهد شد.

وی گفت: افزایش تعداد مراجعین به چند دکتر اختصاصی، مشکلاتی در سیستم نوبت‌دهی ایجاد کرده اما با رصد و نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان و توان برنامه‌نویس‌ها، امنیت سایت بسیار بالا و امکان سوءاستفاده وجود ندارد.

شادمان اذعان کرد: متأسفانه تعداد نوبت‌دهی محدود و مراجعه‌کننده بسیار زیاد است و باید برای حل و فصل این معضل، یک تعادل خاصی برقرار شود تا با رعایت نظام ارجاع توسط مردم، عدم مراجعه غیر مستقیم به فوق تخصص و حضور فوق تخصص‌های مورد نیاز در سطح درمانگاها؛ ایده‌ال‌ترین حالت ممکن را برقرار کرد.

به گفته وی، تا زمان ساماندهی این مشکل، برای 6 پزشک و فوق تخصص‌هایی که بیشترین مراجعه کننده را داشته، صف‌های نوبتی در کلینیک ویژه سنندج در نظر گرفته شده، و اگر کسی موفق به نوبت‌دهی اینترنتی نشد، می‌تواند با قبول شرایط و تحمل از این طریق نوبت بگیرد.

مدیر فنی نوبت‌دهی اینترنتی و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اعلام کرد: یکهزار و 500 نفر از طریق این صف‌ها موفق به نوبت‌دهی پزشکان خاص شده‌اند.

به گزارش تسنیم؛ از آنجا که بیمارستان‌ها به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی خدماتی محسوب می‌شوند و مهمترین شاخص ارزیابی بنگاه‌های خدماتی، «میزان رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع» از خدمات ارائه شده است، انتظار می‌رود متولیان تدبیری اساسی برای رفع دغده‌ها و نارضایتی مردم از اجرای ناقص نوبت‌دهی اینترنتی در کردستان بیندیشند.

انتهای پیام/484/ش

  • تایید شده
  • در 1398/09/11
  • ساعت 13:5