تاریخ : دوشنبه 11 آذر 1398
کد 45046
منبع : تسنیم مشاهده خبر در سایت منبع

باید برای ورزش قهرمانی از مدارس پایه‌ریزی کنیم

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توجه به ورزش در مدارس گفت: اگر به دنبال موفقیت ورزش قهرمانی هستیم لازم است از مدارس برای آن پایه‌گذاری دقیقی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، معاون وزیر آموزش و پرورش در مراسمی که برای تجلیل از قهرمانان، ‌مدال‌آوران ورزش دانش‌آموزی در استان زنجان برگزار شد، اظهار داشت: سبک زندگی بشر در هزاره سوم عوض شده و تغییر شگرفی یافته است، زندگی امروزه با قرن‌های گذشته بسیار متفاوت شده است به طوری‌که هر چه در هزاره سوم به جلو پیش می‌رویم نقش تربیت‌بدنی روزبه‌روز مهم‌تر می‌شود.

به گفته این مقام مسئول کشورهایی که درک موضوع داشته‌اند و مدل‌های توسعه‌ای خود را مطرح کرده‌اند در آینده حرف‌های اساسی برای گفتن در حوزه سلامت، تحرک و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، قهرمانان ورزشی در سطح المپیک و ورزش پر افتخار را خواهند داشت.

وی با بیان این که افتخار همکاری در طرح  تدوین ورزش کشور را در طی سال‌های اخیر داشتم اما اجرا نمی‌شود، اظهار داشت: من به ورزش کودکان و دانش‌آموزان اعتقاد داشته و دارم و خواهم داشت و بر همین اساس مدل بخش وسط طرح تدوین ورزش را ارائه دادم.

مهرزاد حمیدی با بیان این که اگر پایه هرم ورزش، پرورشی باشد ورزش‌های همگانی و قهرمانی نیز شکل می‌گیرد، گفت: پایه طرح ورزش پرورشی در سال 82 مطرح شده است.

وی با اشاره به این که ما درگیر دوره‌های مدیریتی چهارساله هستیم و صبر استراتژیک نداریم، یادآور شد: ما روی ورزش کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم تا در دوره‌های بعدی مدیران دیگر از آن‌ها استفاده کنند زیرا ما افتخارات کم‌رنگ و کم‌رمق دوره خود را به نمایش می‌گذاریم، این درد کشور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ورزش کشور به خزانه 14 میلیونی دانش آموزی تکیه کرد ورزش ما هم همانند انرژی هسته‌ای، صنایع موشک و سلول‌های بنیادی جهش می‌یابد و در صورتی که ورزش کشور ورزش دانش‌آموزی را رقیب خود بداند و به ورزش دانش‌آموزی تکیه نزد، ورزش ما در سطح ورزش همگانی می‌ماند و در ورزش قهرمانی که 40 سال پیش همین بوده، امروز همین هست و 40 سال بعد هم همین خواهد بود، چه بسا ممکن است تنزل بکنیم اما پیشرفت نداشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که اعتیاد موبایلی، یک جانشینی، کم‌تحرکی افزایش یافته است، افزود: در هزاره سوم مدل‌های هرمی عوض شده و یک لایه پایین‌تر رفته است به جای ورزش دانش‌آموزی پایه، ورزش را از تولد تا شش سالگی در نظر گرفته‌اند.

حمیدی با اشاره به این که زندگی شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی تحرک را از نسل می‌گیرد، تصریح کرد: باید فرصت‌های طلایی حرکت آفرینی ایجاد کنیم زیرا بیش‌تر بیماری‌های غیر واگیر کشور از جمله چاقی و فشار خون در اثر کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود.

وی با عنوان این موضوع که اگر بخواهیم ورزش با کیفیت را در کل کشور شکل دهیم باید سواد حرکتی را افزایش دهیم، ادامه داد: سواد حرکتی نیز همانند سایر سوادها همچون ریاضی، خواندن و نوشتن امری بسیار مهم و ارزش‌مند است و کشور باید به دنبال بحث سواد حرکتی باشد، زیرا کودکی که حرکتی نداشته باشد و خشک شود حتی با رفتن به باشگاه هم قابلیت جبران این عقب افتادگی را نخواهد داشت.

این مقام مسئول با تاکید بر این که ورزش همگانی تنها با دادن جوایزی همچون پراید شکل نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: ایران فعال، پویا در حوزه ورزش زمانی شکل می‌گیرد که سواد حرکتی کودکان عمیق شود و مدرسه، معلمان، رهبران جامعه و والدین باید درگیر این موضوع باشند تا این سیستم شکل گیرد در غیر این صورت نمی‌توان اقدام موثری را انجام داد.

حمیدی تعداد مکان‌های ورزشی در سطح آموزش و پرورش در کشور را 3 هزار و 500 مورد اعلام کرد و گفت: با این که توسعه از لحاظ زیرساخت‌های ورزشی صورت گرفته است اما زمانی می‌توانیم همچون هسته‌ای جهش داشتن باشیم که مدریت درستی اعمال شود و مدیران فقط برای خود کار نکنند.

وی با بیان این که ما نیازمند یک مدل ملی پرورش بلند مدت ورزشکار هستیم، عنوان کرد: شورای عالی ورزش که 14 سال است تشکیل نشده، نمی‌تواند سیستم ایجاد کند و باید مدل ملی داشته باشیم که پایه آن کودک و خردسال باشد زیرا برخی از کشورها برای پیشرفت تمام رشته‌های ورزش مدل ارائه داده‌اند.

انتهای پیام/1011/ز

  • تایید شده
  • در 1398/09/11
  • ساعت 14:4